Chef i hudvård och bra hudvårdsprodukter är vego-oljorna

Oj, det har varit så mycket på sistone. Hinner inte med bloggen riktigt som jag skulle vilja, men däremot så testar jag hela tiden massor av hudvårdsprodukter och jag lovar att det kommer mera om det här så småningom. En snackis just nu verkar förövrigt vara att använda rena vegetabiliska oljor som hudvård. Det är som ett slags tillbakagång till det basala i hudvård där mixar och blandingar av hundratals ingredienser från världens alla hörn för stå tillbaka för närproducerad, lokal och synnerligen enkel hudvård.

Men att den är ”enkel” är inte detsamma som är den är dålig. Nej, inte alls tycker jag. Om vi tar exemplet med vegetabiliska oljor så är dessa grundläggande i ekologisk hudvård och naturlig hudvård. Något egentligt alternativ finns inte idag i egentlig mening, då vegetabiliska oljor får anses som överlägsna på alla plan. Personligen så brukar jag dem i massor av olika typer av hudvårdsprodukter och hälsoprodukter såsom  i krämer, salvor, skrubbar, hårinpackningar, örtoljor och en hel massa annat som är bra för huden.

Det finns ett stort utbud av vegetabiliska oljor

Men vad finns det då att välja för vegetabliska oljor? Jo, såklart finns det ett enormt produktutbud av vegetabiliska oljor, alla med sina unika egenskaper. Vissa är exempelvis väldigt feta, medan andra är torrare. Det som skiljer rent hudvårdsmässigt är följande:

  • En fet olja har lång hållbarhet och ger huden omfattande skydd, men tar vanligtvis lång tid att ordentligt absorberas av huden och gå in.
  • Precis det motsatta gäller för en torr olja. Den absorberas mycket fortare av huden, men har som regel en mindre varaktiget.

Mitt tips är att mixa en torr och fetare olja, för att få ihop en optimal blandning. För det att successivt  komma fram till vilken blandning som passar just din hud bäst. Och vad kan vara bättre hudvård? Jag vet inget som kan vara bättre än den som är helt anpassad efter dig själv och jag rekommenderar att du tar dig tid att testa fram den bästa blandningen; det må kräva lite ork och energi, men når du väl dit så har du hittat en hudvård du kan använda restan av livet.

Vad innebär de vegetabiliska oljorna som hudvård?

Men frågan är ju förstås vad det egentligen spelar för roll med vegetabiliska oljor för din hud? Det är massor, och jag vet inte riktigt var jag ska börja. För det första så skyddar de huden, för det andra så vitaliserar och stimulerar de blodcirkulationen i den och för det tredje så gör de huden len och smidig –  du märker oftast det omedelbart när du smörjer in din hud,  hur den blir mjukare och smidigare nästan genast.

Vilken blanding ska du då börja med? Ja, personligen så har jag kommit fram till en utmärkt mix när min hud behöver extra mkt fukt, sålunda när den är sprucken och torr och ledsen. Då har jag noterat att de 3 finfina vegetabiliska oljorna avokadoolja, mandelolja och jojobaolja funkar jättebra och jag brukar köra ungefär 1/3 av varje. Men det är såklart MIN blandning och säkert så funkar en annan blandning mer optimalt för dig.

Överhuvudtaget är det viktigt att förstå att hudvård är ett kunskapsåtagande och det kommer aldrig bli bättre än din egen kunskap om vad just din hud reagerar positivt på. Tar du dig tid att lära detta, så kommer du i längden att få en hud som känns fräsch, ung och vital.

Lämna en kommentar

Under Uncategorized

Lämna en kommentar